GO Blog | EF Blog Danmark
Det seneste inden for rejser, sprog, kultur af EF Education First
MenuGratis brochure

Atiya havde brug for at prøve noget nyt

Atiya rejste med EF til Malta i 2019, da hun havde brug for at prøve noget nyt. Hun ville udfordres og blive bedre til engelsk. Aitya har haft en fantastisk tur, hvor hun ikke holdte sig tilbage med at få nye oplevelser. Vi har taget en snak med Atiya og hendes sprogkursus til Malta, hvor hun håber, hun kan inspirere andre til at prøve noget nyt og bare springe ud i det. Læs med.

Født i Indien og vokset op i Humlebæk.

Mit navn er Atiya og jeg er 25 år gammel. Jeg er født i Indien, men er vokset op i Danmark. Jeg har altid boet hos min mor i Humlebæk, men jeg er nu flyttet hjemmefra og bor i min egen lejlighed. I min fritid kan jeg godt lide at lære sprog, spille fodbold, shoppe, dyrke køkkenhave og hænge ud med mine venner.

Rejste til Malta for at prøve noget nyt

Jeg valgte at rejse til øen Malta i St. Julians tilbage i sommeren 2019. Jeg valgte St. Julians som destination, fordi jeg havde brug for at prøve noget nyt. Jeg har rejst meget rundt i Europa – Paris, Berlin og Barcelona, men jeg har aldrig været på Malta. Jeg fik fortalt at Malta er EF’s mest populære destination, så jeg måtte bare prøve det!

Grunden til jeg valgte at rejse med EF, var fordi jeg ville genopfriske og forbedre mit engelske sprog. En anden grund til jeg valgte EF var, at jeg fandt ud af at EF har rejser til unge over 20 år. Derudover havde jeg også hørt godt om EF fra min venindes mor, som selv havde rejst med EF.

Solrigt og varmt

Malta var et dejligt sted at bo. Øen er flot og der er solrigt og varmt. Jeg var glad for, at jeg kom til at bo i byen St. Julians. Jeg boede hos en værtsfamilie, hvor det kun tog en halv time at komme ind til St. Julians centrum. Det betød at jeg hurtigt kunne komme til stranden, hvor jeg var meget. St. Julians er byen hvis du gerne vil have det sjovt og opleve alverdens ting med dine venner. Derudover var der også gode shopping muligheder i byen.

“Man får simpelhent så mange kompetencer med sig i rygsækken”

Fremlæggelser, lytteøvelser og opgaver

Jeg synes, det var en rigtig god oplevelse at gå på EF-skolen. Skolen var rigtig god og pæn, og underviserne var meget imødekommende. Underviserne var gode til at lære fra sig, og de spurgte ind til hver enkelte elev i timerne, så alle blev hørt. Undervisningen foregik naturligvis på engelsk.

Til undervisningen fik vi bøger, som også var på engelsk. Vi lavede mange engelske skriftlige opgaver og fik lytteøvelser fra bøgerne. Derudover var undervisningen også præget af tavle undervisning hvor man gennemgik lektierne. Derudover brugte vi også tid på at lave fremlæggelser.

Hang ud på stranden inden undervisning

Min typiske dag på Malta begyndte med morgenmad hos min værtsfamilie, hvor jeg bagefter tog i skole hvor undervisning startede omkring kl.8:00 om morgenen. Nogle dage skulle jeg også møde senere på formiddagen, hvor jeg tit fandt et sted på stranden for at bade eller for at slappe af med nogle venner inden vores undervisning. Efter skolen mødtes vi foran skolen omkring kl.15:00, hvor vi kørte med bus rundt på øen samme med en turguide. På turene så vi blandt andet hovedstaden Valletta, templer og parker.

Hvis jeg ikke tog på en tur med EF, tog jeg hen til Beach Club med nogle andre EF-studerende. Derefter tog jeg hjem for at spise aftensmad omkring kl.20:00, hvor jeg slappede af bagefter.

“Jeg har udviklet mig rigtig meget personligt”

Oplevede Malta sammen med EF

I min fritid skulle jeg selv planlægge min fritid. Jeg sørgede altid for at have en masse planer, så jeg ikke var for meget alene. Jeg hang ud med mine venner, min værtsfamilie og klassekammerater. Jeg tog på mange EF-ture rundt på øen hvor vi så kulturelle seværdigheder. Jeg vil helt klart anbefale at tage på disse ture, da det er godt at bruge sin fritid sammen med andre EF-studerende. Jeg brugte også meget af min tid på EF Beach Club, som også er et godt sted at møde andre EF-studerende. Hvis man ikke havde lyst til at bade alene, så kunne man tage derhen, da det er et EF-strandområde.

Derudover planlagde jeg og nogle klassekammerater en sejltur til den blå lagune. Det er en rigtig god ide at være åben overfor andre EF-studerende, så man kan planlægge oplevelser sammen på ens rejse.

Kom hjem mere struktureret

Jeg har udviklet mig rigtig meget personligt. De områder jeg har udviklet mig mest på, var mine planlægnings- og struktureringsevner, som jeg virkelig skulle arbejde med under min rejse. Man skal lære at stå på egne ben, i en by man ikke kender og møde andre mennesker fra forskellige lande.  Jeg har lært at være åben overfor andre, og det er en egenskab, som jeg er rigtig glad for, at jeg er blevet bedre til.

Værelseskammerat fra Frankrig

På min rejse med EF har jeg mødt mange nye mennesker og kulturer udover den på Malta. Min værelseskammerat kom fra Frankrig. Jeg blev rigtig gode venner med hende, og jeg talte også en smule fransk med hende.

Atiyas bedste tip

Mit bedste tip til dig der gerne vil rejse ud i verden med EF er, at man ikke skal være bange for at rejse alene til et fremmed land. Man lærer virkelig til at lære at stå på egne ben og møde andre EF-studerende, som er i samme båd som en selv. De andre EF-studerende vil også gerne lære nye mennesker at kende, så man skal ikke være genert.

Derudover synes jeg, at hvis du holder sabbatår, og ikke helt ved hvad du skal lave så synes jeg EF-sprogkurser er en god mulighed. Man får simpelhent så mange kompetencer med sig i rygsækken.

Har du også brug for at prøve noget nyt? Se hvor du skal rejse hen.Læs mere
Bliv opdateret på destinationer, sprog og kulturer i vores GO nyhedsbrev.Skriv dig op