GO Blog | EF Blog Danmark
Det seneste inden for rejser, sprog, kultur af EF Education First
MenuGratis brochure

Sådan holder du en fantastisk præsentation: 10 nemme og effektive tips

Sådan holder du en fantastisk præsentation: 10 nemme og effektive tips

Hvad end du er en erfaren professionel, praktikant eller studerende, kan det være en stressende oplevelse at skulle lave en præsentation, specielt hvis det ikke er på dit modersmål. Men med en lille smule indsats – og disse 10 tips – kan du rykke din præsentation fra god til fantastisk.

Med flere års erfaring i at holde en præsentation – det er en stor del af mit job som engelsklærer – og at se elever gøre det næsten hver dag, er her mine afprøvede og testede tips til at lave en fantastisk præsentation.

1. Brug stilhed

Generelt kan folk ikke lide stilhed. Det er ubekvemt. Det er akavet… heraf udtrykket ”akavet stilhed”. Men under en præsentation kan stilhed være din bedste ven. Når du indtager scenen for at begynde, vil alle øjne være på dig. Og hvad skal du gøre? Bare stå der. I et øjeblik eller to skal du bare nyde stilheden. Tag en dyb indånding. Vær stille. Det vil måske være ubehageligt, akavet endda, men gør det… og se dit publikum læne sig ind med forventning, ivrige efter at høre hvad du har at sige.

Og brug stilhedens magt gennem din præsentation. Brug den til at opbygge spænding. Til at lægge vægt på noget. Og for at undgå de forfærdelige ”fyldeord” som øh, øhm, ligesom, ikk’, hmm, osv.

2. Forstå kropssprog

Eksperter siger, at 55% af al kommunikation ikke er verbal. Når du holder en præsentation, skal du have et stærkt kropssprog. Prøv ikke at bevæge dig for meget. Lad vær med at klikke din kuglepen. Ryk ikke rundt på dine fødder eller hiv i dit tøj. Lad vær med at gabe (hvis du kan). Og prøv ikke at stå foran dine visuelle effekter, når du holder præsentationen. Det virker måske åbenlyst, men husk… hvis du står lige foran dine visuelle effekter, kan dit publikum ikke se dem. Og når du så bevæger dig, skal du gøre det bevidst.

3. Fortæl en historie

Mennesker elsker historier – vi elsker at høre dem, og vi elsker at fortælle dem. Alle, uden undtagelse, elsker en god historie. Så når du overvejer, hvordan du skal starte din præsentation, hvorfor så ikke starte med noget, der ligger så dybt inde i os alle sammen… en historie. ”Hej alle sammen. I dag vil jeg gerne dele en historie med jer…”. Og historien burde være personlig og derfor helt naturlig. Den kan være om dig eller om nogle andre. Den kan være historisk eller fremtidig. Men mal et billede med ord, der engagerer sanserne og tager dit publikum med på en rejse.

4. Vær visuel

Et billede siger mere end tusind ord. Billeder er stærkere end tekst. Den måske hyppigste fejl i præsentationer er et overforbrug af tekst. Det er problematisk af én simpel årsag. I løbet af præsentationen snakker du. Med for meget tekst på siden vil dit publikum læse. Hvis dit publikum læser, hvad gør de så ikke? Lytter til dig.

Udover det, har mennesker det med at huske ting bedre, hvis der hører et billede til – det er videnskabeligt bevist. Det er faktisk lige meget, hvad det er: fakta, en statistik eller historie. Hvis du tilsætter et billede, er der større chance for, at de husker det.

5. Skab øjenkontakt

Øjenkontakt er endnu et vigtigt aspekt af kropssprog. Hvis du bruger noter (hvilket er helt okay), skal du ikke kigge ned på dem og læse op hele tiden. Sørg for at noterne er nøgleord som får dig til at huske, og at du kigger op så meget som muligt. Om noter: hold dem kortfattet.

Og mens du interagerer med dit publikum, kan du scanne rummet. Hold øjenkontakt med nogen blandt publikum, og kig dernæst videre rundt i rummet. Det gør snakken mere til en samtale. Som om du snakker med dem og ikke til dem. Og fokusér aldrig kun på én i publikum (f.eks. læreren, intervieweren, dommeren, osv.). Det kan være akavet.

6. Engagér dit publikum

Folk er gode til mange ting. At holde fokus er måske eller måske ikke én af dem. Den gennemsnitlige voksen har en koncentrationsevne på mellem 8 sekunder og 20 minutter, mere eller mindre. At få dit publikum til at gøre noget i løbet af din præsentation er en god måde til at få dem til at holde fokus og engagere sig. Stil måske et spørgsmål og anmod om svar. Eller bed dem om at række hånden op. Du kan måske sige, ”luk øjnene, og tænk på et tidspunkt hvor…”. Fortæl måske en joke og få dem til at grine.

Hvad end du gør, skal du være uforudsigelig. Dit publikum kommer måske til at kede sig, række ud efter deres telefoner eller lukke deres øjne, men ved at få dem til at engagere sig direkte kan du forebygge, at de gør det og hjælpe dem med at holde fokus på, hvad du siger.

7. Sæt farten ned

Helt simpelt er det næsten umuligt at snakke for langsomt i løbet af en præsentation. Sænk farten og så sænk den lidt mere. Formulér dig. Og lad være med at bekymre dig om at have perfekt udtale eller fejlfri grammatik. Dit publikum går mindre op i det, end du tror.

Det er specielt vigtigt at huske, hvis du holder præsentationen på et andet sprog end dit modersmål (på engelsk f.eks.) – du vil måske være usikker på dit engelskniveau, men det skal du ikke være. Dét, der betyder noget i sidste ende, er dét, du siger. Så gør din pointe klar og vær selvsikker, når du leverer den.

8. Less is more

Med undtagelsen af weekender og ferier, er de fleste ting i livet for langt – ikke for kort. Tænk over det… din sidste time, møde, lektion eller flyvning. Gik du fra de oplevelser og tænkte ”Det var for kort”. Sikkert ikke. Så hav det i baghovedet. Jo mere information dit publikum hører, desto mere glemmer de. Jo mere de glemmer, desto mindre husker de. Så hold det simpelt og hav én klar pointe med din præsentation. Mindre er helt sikkert mere her.

9. Slut godt af

Hvordan du slutter din præsentation, er næsten lige så vigtig, som hvordan du starter den. Så spørg dig selv, hvad den største gave du tilbyder er? Hvad er den underliggende besked med hele præsentationen? Skab en sætning, der fanger det. Og gør det til noget, der er værd at dele. Slut af med en kraftfuld idé, der vil skabe genlyd hos dit publikum.

10. Sig tak

Publikum har lige givet dig noget meget værdifuldt: deres tid. Sig tak til dem for det.

Tag din karriere til næste niveau med os ved at forbedre dine sprogfærdighederLæs mere
Bliv opdateret på destinationer, sprog og kulturer i vores GO nyhedsbrev.Skriv dig op