GO Blog | EF Blog Danmark
Det seneste inden for rejser, sprog, kultur af EF Education First
MenuGratis brochure

En sprogrejse for livet til Malta med EF

17 årige Emma var klar på eventyr inden start på handelsskolen. Emma Dyg Krogh var nervøs inden hun tog på sprogrejse til Malta, men vendte hjem med større selvtillid, uforglemmelige minder og nye venskaber fra hele verden.

I sommerferien 2017 tog jeg afsted på sprogrejse til Malta i 3 uger. Da jeg gerne ville bruge min sommerferie på at forbedre mit engelsk og møde en masse nye mennesker på min egen alder.

Oplevelse for livet

Jeg havde mange overvejelser omkring hvorvidt sprogrejse var det rigtige valg for mig. Der kørte en masse spørgsmål oppe i mit hoved, som for eksempel om jeg var den rigtige til at komme afsted. Eftersom jeg havde svært med engelsk, om vil savne mine bekendte derhjemme. Men da jeg først havde booket, og vidste, at sprogrejsen lå klar i hænderne på mig, kunne jeg næsten ikke vente til afrejsedagen kom.

På vej til lufthavnen havde jeg mange sommerfugle i maven, og sveden dryppede ned ad ryggen af nervøsitet. I lufthavnen stod min afrejsegruppe klar, og der gik ikke mindre end en time, før vi allerede havde skabt et særligt bånd sammen.

Efter en lang flyvetur ramte vi Malta, og jeg opdagede, at jeg havde haft et smil på læben hele vejen igennem.

Jeg havde valgt at bo på hotel (residence) i byen Sliema. På mit værelse var vi 4 piger på samme alder. Min nervøsitet fra tidligere var gået væk, og tiden gik meget hurtigere, end jeg havde regnet med. Alt i alt, havde jeg det som om, at jeg kommet ind i en anden verden. Jeg havde glemt alt om det derhjemme, den normale hverdag, som jeg kommer fra i lille Fredericia.

De første dage gik med at vi lærte hinanden at kende, og fik et bedre indblik i Malta og byen Sliema med rundvisning. Her blev vi introduceret til mødestederne og omgivelserne. Byen havde en meget hyggelig stemning, og allerede efter få timer i byen, havde jeg lyst til at opleve alt og besøge alle de lækre cafeer.

Derudover havde vi tid til at nyde det gode vejr (der var hedebølge på omkring de 38 grader!) og bade i det klare og varme vand.

Skolen på Malta

Skolen var anderledes end den man kender til her i Danmark. Klasserne var opdelt efter niveau, så jeg kom i klasse med folk, som var ligeså gode som mig. Denne niveaudeling gav en stor tryghed, da man vidste at alle var på samme niveau. Så man skulle ikke tænke på at blive dømt over ens accent eller grammatiske fejl.

Efter skoledagen havde vi selvfølgelig også mulighed for at have være sammen med det danske hold og de andre nationaliteter. Tiden efter skole blev brugt på en række udflugter sammen, hvor vi blandt andet havde en dag til øen Comino, som har det smukkeste og klareste vand.

En af de bedste udflugter, var at vi svømmede med delfiner. Det var virkelig en fed oplevelse, som levede op til alle forventningerne. Tiden fløj afsted, og pludselig stod vi og skulle sige farvel til hinanden i lufthavnen. Der troede jeg oplevelsen sluttede – at komme hjem til det triste danske sommervejr og de gråhårede fra Fredericia.

Rejsen har givet mig en positiv udvikling både i engelsk og min egen tro på mig selv.

EF-Ambassadør

Nu er jeg blevet EF-ambassadør og gør mit bedste for at fortælle, hvor fed en sprogrejse er. Fordi jeg synes andre skal have den samme oplevelse som jeg fik, og skabe de samme relationer på tværs af nationer.

Når jeg tænker tilbage på de bedste tre uger, kan jeg ikke stoppe med at smile og grine. Turen har virkelig vist en ny side af Emma, som har lært at tage ansvar og er mere sikker på sig selv. Plus jeg er blevet bedre til engelsk, og har mere lyst til at snakke sproget foran andre og givet mig en tro på, at jeg kan.

Et godt råd til andre, som overvejer at tage afsted: Drop overvejelser og tag “ja-hatten på”. Det handler bare om at springe ud i det. En sprogrejse skal alle opleve, det er en oplevelse for livet, som du aldrig vil glemme.

Bestil en gratis brochure og lær mere om vores sprogrejser!Bestil din brochure her
Bliv opdateret på destinationer, sprog og kulturer i vores GO nyhedsbrev.Skriv dig op